FANDOM

Kaliber 44
K44
Nazwy Kaliber 44, K44
Miejsce założenia Katowice
Data założenia 1994
Data rozwiązania 2003, od 2013 wznowiona aktywność
Wytwórnia płytowa S.P. Records
Powiązania Paktofonika
Członkowie
Magik (1994-1998)
Abradab
Joka
DJ Feel-X

Kaliber 44 - katowicka grupa wykonująca muzykę hip hop. W jej skład wchodzili Magik, Abradab oraz Joka. W późniejszych czasach, Magik odszedł od grupy, lecz pozostali członkowie kontynuowali działalność i nagrali jeszcze jedną płytę.

Zespół ten jest jednym z prekursorów hip hopu w Polsce, znany jest też przede wszystkim ze swojego nietypowego stylu, który określany był przez nich jako hardcore psycho rap lub po prostu psycho rap.

HistoriaEdytuj

Grupa powstała w 1994 roku w Katowicach z inicjatywy nastoletnich raperów, braci Michała Martena znanego wtedy jako Ś.P. Brat Joka i Marcina Martena występującego pod pseudonimem Lord MM Dab. Wkrótce potem do zespołu dołączył Piotr Łuszcz występujący jako Mag Magik I. Początkowo zespół współpracował z katowickimi raperami Rafałem Jajonaszem Łukaszczykiem i Rafałem Gano Wywiołem. Teksty pisane były w języku angielskim, natomiast muzyka była oparta na gitarowych riffach. Pierwsze nagrania tria ukazały się na kasecie magnetofonowej pt. Usłysz nasze demo. Kolejne dwa lata formacja spędziła na produkcji kolejnych nagrań i poszukiwaniach wydawcy. Utwory Kalibra 44 trafiły m.in. do zorientowanej na muzykę rockową i heavymetalową wytwórni Metal Mind Productions, która odrzuciła materiał. Ostatecznie grupą zainteresował się Sławomir Pietrzak, właściciel firmy S.P. Records.

Grupa zadebiutowała w 1996 utworem pt. „Magia i miecz”, który ukazał się na kompilacji pt. S.P. Tego samego roku ukazał się także debiutancki album studyjny formacji zatytułowany Księga Tajemnicza. Prolog. Wydawnictwo cieszyło się dużą popularnością i uznaniem wśród krytyków jak i fanów, sprzedając się w nakładzie 100 000 egzemplarzy. W ramach promocji albumu zostały zrealizowane teledyski do utworów „Magia i miecz” oraz „Plus i minus”, którego treść dotyczyła obaw Magika przed zakażeniem wirusem HIV. Członkowie grupy wykonywaną muzykę określili jako hardcore psycho rap lub magia i miecz, w nawiązaniu do promującego album utworu. Gościnnie w nagraniach wzięła udział grupa 3xKlan, która niespełna rok później wydała album pt. Dom pełen drzwi inspirowany debiutem katowiczan.

W listopadzie 1997 roku na kompilacji Hip-Hopla został opublikowany utwór pt. „A może tak, a może nie”, który był zapowiedzią drugiego albumu grupy. W 1998 roku ukazał się drugi formacji album pt. W 63 minuty dookoła świata. Materiał stanowił odejście od konwencji hardcore psycho rapu, czego przyczyną były m.in. problemy z wykonaniem piosenek z debiutu na żywo. Wydawnictwo było promowane utworem „Film”, do którego został zrealizowany teledysk. Utwór był także notowany na listach przebojów Polskiego Radia Szczecin i Programu Trzeciego PR. Drugi album grupy również cieszył się powodzeniem, uzyskał on wkrótce status złotej płyty. Tego samego roku w wyniku nieporozumień na tle artystycznym z pozostałymi członkami grupy Magik odszedł z grupy Kaliber 44. Również w 1998 roku oficjalnym członkiem formacji został Sebastian Filiks znany jako DJ Feel-X.

W 2000 roku ukazał się trzeci album Kaliber 44 zatytułowany 3:44. Popularność pochodzącego z płyty utworu „Konfrontacje”, notowanego na listach Polskiego Radia nie miała jednak przełożenia na sukces komercyjny trzeciego wydawnictwa. Nagrania zadebiutowały na 49. miejscu zestawienia OLiS, z którego wypadły po tygodniu. Pod koniec 2000 roku samobójstwo popełnił były członek formacji Magik. Wkrótce potem Joka wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. Abradab podtrzymywał działalność koncertową zespołu do 2003 roku, kiedy to podjął się solowej działalności artystycznej. Niespełna rok później ukazał się solowy debiut rapera pt. Czerwony album. W międzyczasie, niespełna po trzech latach do ojczyzny powrócił Joka. W latach późniejszych bracia Martenowie sporadycznie razem koncertowali. Według Abradaba anonsowane w mediach koncerty Kaliber 44, które odbyły się po 2003 roku w rzeczywistości nie stanowiły o reaktywacji zespołu.

W 2013 roku grupa wznowiła działalność. Pierwszy występ zespołu odbył się na Open'er Festival, gdzie trio wystąpiło z udziałem instrumentalistów, tzw. "żywym zespołem". Równolegle działalność wznowił koncertowy skład towarzyszący K44 - Baku Baku Skład. Obecnie Kaliber 44 wydał nową płytę, która nosi tytuł Ułamek tarcia.

DyskografiaEdytuj

Rok Tytuł Rodzaj Wytwórnia
Kaliber 44
1994 Usłysz nasze demo demo brak
1996 Księga Tajemnicza. Prolog album S.P. Records
1998 W 63 minuty dookoła świata album S.P. Records
2000 3:44 album S.P. Records
2016 Ułamek tarcia album Mystic Production