FANDOM

DonGURALesko
Gural
Informacje
Prawdziwe imię Piotr Górny
Pseudonimy DonGURALesko, Gural, Guraal, DGE, DJ Dziadzior, Giovanni Dziadzia, Dziadzia Giovanni
Data urodzenia 8 marca 1980
Data śmierci ---
Pochodzenie Poznań
Gatunki Hip hop
Wytwórnia płytowa Blend Records, Wielkie Joł, 5 Element, Szpadyzor Records
Zespoły
Killaz Group (1995-2008)
K.A.S.T.A.
PDG Kartel
GTW.
Super Grupa
DonGuralEsko & DJ Kostek
DonGuralEsko & Fokus
DonGuralEsko & Matheo
DonGURALesko - polski raper i producent muzyczny. Działa na polskiej scenie hip-hopowej od 1994 roku. Twórczość Donguralesko zaliczana jest do nurtu braggadocio. W tekstach nawiązywał m.in. do tematyki Bliskiego Wschodu, co wiąże się z zainteresowaniem rapera kulturą, religią i stosunkami międzynarodowymi. Ponadto w tekstach nawiązuje do lokalnego patriotyzmu i demonstruje przywiązanie do rodzinnego miasta Poznania. W 2011 roku został sklasyfikowany na 7. miejscu listy 30 najlepszych polskich raperów według magazynu Machina.

Syn powieściopisarza Andrzeja Górnego. Ma żonę Martynę. Jest ojcem trójki dzieci. W latach 2007-2009 prowadził wytwórnię muzyczną 5 Element. Po za działalnością muzyczną jest właścicielem marki odzieżowej El Polako oraz prowadzi format telewizyjny Follow The Rabbit TV w ramach internetowej telewizji DziadziorTV na platformie YouTube.

HistoriaEdytuj

Działalność artystyczną Donguralesko rozpoczął około 1994 roku w zespole Rapscalion X. Formację tworzyli ponadto Kaczor, Kuk i Orzech. Wkrótce potem w niezmienionym składzie muzycy przyjęli nową nazwę – Killaz Group. W początkowym okresie działalności twórcy komponowali utwory w warunkach domowych. Cztery lata później grupa nawiązała współpracę z wytwórnią muzyczną Camey Studio nakładem której ukazała się kompilacja różnych wykonawców Robię swoje. Na wydawnictwie ukazał się utwór Killaz Group zatytułowany "Hardkor". Również w 1998 roku nakładem własnym został wydany pierwszy album grupy zatytułowany Prawdziwość dla gry. W 2001 roku nakładem Blend Records ukazał się singel Killaz Group pt. Zjednoczone Emiraty Poznańskie zawierający kompozycję powstałą we współpracy z producentem Magierą. Rok później ponownie nakładem Blend Records został wydany drugim album pt. Nokaut.

W międzyczasie Donguralesko przygotowywał kompozycje na debiutancki album. Płytę zwiastował wydany w 2002 roku singel pt. Co to za miejsce? na którym w tytułowym utworze gościnnie wystąpił DJ Haem. Pierwszy album rapera zatytułowany Opowieści z betonowego lasu ukazał się w grudniu. Gościnnie w nagraniach wzięli udział m.in. Shellerini, Koni, Kaczor i Kasta. Wkrótce potem Donguralesko dołączył do formacji Kieliszaka pod nazwą K.A.S.T.A. Skład. 29 listopada 2003 roku ukazał się album grupy z udziałem rapera pt. Kastatomy. Wydawnictwo było promowane piosenkami pt. "1,2,3" i "Rzucam". 14 lutego 2005 roku nakładem wytwórni muzycznej Wielkie Joł został wydany drugi album solowy rapera pt. Drewnianej małpy rock. Gościnnie na płycie wystąpił m.in. Tede w utworze "Liryczny wandal" i Shellerini w kompozycji "Pią pią". Natomiast muzykę przygotowali Larwa, Mikser, DJ Haem, Pióro, Kada, DJ 600V, Tabb oraz DJ Kut-O. W kwietniu 2006 roku efektem współpracy Donguralesko i Tomasza Kościelnego znanego jako DJ Kostek został wydany mixtape pt. Jointy, konserwy, muzyka bez przerwy. Płyta została zrealizowana udziałem takich gości jak: RR Brygada, Sido czy ponownie Shellerini. Również w 2006 roku Donguralesko wystąpił gościnnie na płycie popowej wokalistki Katarzyny Klich zatytułowanej Zaproszenie w utworze pt. "Kto uratuje".

W 2007 roku raper podjął współpracę z producentem muzycznym Matheo z którym nagrał wydany 27 kwietnia mixtape Manewry mixtape z cyklu janczarskie opowieści. 14 maja po pięciu latach od wydania poprzedniej płyty ukazał się drugi album Killaz Group pt. Operacja kocia karma. Wydawnictwo, które ukazało się nakładem wytwórni 5 Element zawierało m.in. utwory z gościnnym udziałem Smokin Mo', 4P & Onil czy raperem Miodu. 23 czerwca 2008 roku ukazał się trzeci album solowy Donguralesko pt. El Polako. Cieszące się popularnością wydawnictwo dotarło do 9. miejsca listy OLiS w Polsce. Gościnnie na płycie wystąpili Wunder, Mechanic, S.P.O. The Hud Comanche, Tee, Kamil i Rafi. Ponadto w ramach promocji raper dał ponad 150 koncertów w Polsce, zarówno w klubach jak i podczas festiwali. W 2009 roku na podstawie pomysłu Donguralesko powstała wytwórnia muzyczna Szpadyzor Records. 1 lipca został wydany drugi mixtape Donguralesko i Matheo pt. Inwazja porywaczy ciał. Gościnnie na płycie wystąpili m.in. Tede, Grubson oraz Pezet. W ramach promocji wydawnictwa został zrealizowany teledysk do utworu "Idziemy po swoje" zrealizowany przez wrocławską wytwórnię filmową Grupa 13. W lutym 2010 roku raper został wybrany artystą roku w plebiscycie Podsumowanie 2009 serwisu Poznanskirap.com. W maju 2010 roku w Chicago Donguralesko i Matheo z pomocą DJ Kokieta i Crystal Laiuene nagrali singla pt. "Synku jestem w budynku 2". 11 czerwca 2010 roku odbyła się premiera nowej płyty Gurala pt. Totem leśnych ludzi. Prapremiera wydawnictwa odbyła się 25 lutego we wrocławskim Klubie Pasja. 26 listopada 2011 roku ukazał się piąty album studyjny rapera zatytułowany Zaklinacz deszczu. Natomiast szósty album zatytułowany Projekt jeden z życia moment wydany został 15 listopada 2012 roku. Na 20 kwietnia 2013 roku zapowiedziany został mixtape rapera z DJ-em Tuniziano.

DyskografiaEdytuj

Produkcje:

Rok Tytuł Rodzaj Wytwórnia
Killaz Group
1998 Prawdziwość dla gry album nielegal
2001 Zjednoczone Emiraty Poznańskie singiel Blend Records
2002 Nokaut album Blend Records
2003 Jestem Szejkiem/Grunwaldzka Technika winyl Blend Records
2007 Operacja kocia karma album 5 Element
K.A.S.T.A. Skład
2002 Kastaniety album Blend Records
2003 Hip Hop – Raz Dwa Trzy – Da Generation singiel Blend Records
2003 Kastatomy album Blend Records
DonGuralEsko & DJ Kostek
2006 Jointy, konserwy, muzyka bez przerwy mixtape 5 Element
DonGuralEsko & Matheo
2007 Manewry mixtape z cyklu janczarskie opowieści mixtape 5 Element
2009 Inwazja porywaczy ciał mixtape Szpadyzor Records
2009 Maxisingiel Inwazja porywaczy ciał singiel Szpadyzor Records
DonGURALesko solo
2002 Co to za miejsce? singiel Blend Records
2002 Opowieści z betonowego lasu album Blend Records
2005 Drewnianej małpy rock album Wielkie Joł
2008 El Polako album 5 Element
2009 El Polako / Inwazja porywaczy ciał - LP winyl Szpadyzor Records
2010 Totem leśnych ludzi album Szpadyzor Records
2010 Otwórz drzwi dla hydraulika singiel Szpadyzor Records
2011 Zaklinacz deszczu album Szpadyzor Records
2012 Projekt jeden z życia moment album Szpadyzor Records